Къщата на джамията, Кадер Абдола,и.к. Жанет 45 |
"Къщата на джамията" е една от
онези книги, които те залепят за себе си и не те пускат до последната точка.
Това не е чисто исторически роман, но все си мисля, че не е и просто фикция.
Защото е много истински.
Това не е поредната книга за
исляма, религиозните фанатици и всичко онова, за което християните и атеистите
уж не разбират. Кадер Абдола е превърнал ислямската вяра в една метафора, която
прекрасно се вписва в нашето съвремие. Тук не става въпрос за религията сама по
себе си, а по-скоро за живота като поезия и за страха, съпровождащ хората,
откакто свят светува. И преди всичко това да започне да звучи политически
некоректно, нека обясня: имам предвид страха от новото, от бързата промяна, от
погубването на онова, за което сме се трудили и сме влагали чувства, страха от
казването на истината и разкриването на нашите собствени мисли и желания.
Докато четях историята на къщата
на джамията, на уважавания Ага Джан и неговото голямо семейство, си мислех
колко познато ми звучи всичко и как не го чувствам далечно и друговерско. Тези
вековни традиции, уважението, строго патриархалното, в което жената не е просто
сянка, а всъщност важна фигура, вярата и уповаването не само в Бога, но и в
самите нас, постоянно ми напомняха и за нещо изгубено българско. Сякаш съм чела
същата книга, но с други герои, в различен контекст.
Образите и характерите в „Къщата
на джамията” са силни, противоречащи, интересни. Всеки рано или късно намира
мястото си и решава съдбата си. Героите са майсторски изрисувани, повечето – с нотка
на загадъчност, но всички прекрасно вплетени в голямата метафора, всеки със
своя история, края, на която предначертава сам. Не мога да забравя
невероятните образи на бабите, потърсили своя край в Мека, или Гущер – чедо не
на любовта, а по-скоро на борбата между два свята. Във въображението ми
завинаги ще остане и ледената тръпка на зимната нощ, в която Ага Джан търси
гроб за сина си. И чувството за разруха, за гибел, за излъгани надежди...
Иска ми се да вярвам, че фикцията
в „Къщата на джамията” преобладава в историческите разкази, а истинността се
крие някъде в чистите човешки отношения и в щастливото семейство. Иска ми се като
Кадер Абдола всички да четем религията еднозначно като красива поезия, а не
като кървав ритуал. И предпочитам да вярвам, че хоратата като Ага Джан, които
разбират живота като Божия воля, и онези като Шахбал, вярващи в множеството
случайности, ще продължават да съществуват в разбирателство, уважавайки другия.
А междувременно с хубавата литература надеждите ще се подновяват.
„Той е светлина. Сиянието му е като ниша със светилник. Стъклото е като блестяща звезда, разпалена от маслото на благословено маслиново дърво. И маслото сякаш сияе. Светлина върху светлина!”
by argi
0 коментара:
Публикуване на коментар