Някъде между задушните софийски трамваи и
парещите пясъци, обгръщащи Черно море се роди една любов по-силна и от
най-смъртоносната болест. Любов, която превзема тялото като холера. Да, става
въпрос за страстта, преливаща между
редовете,
изписани от Габриел Гарсия Маркес. Преминава като ток по тялото и кара цялото
ти съзнание да настръхне.
|
"Любов по време на холера"
Г.Г. Маркес, "Народна култура" |
„Любов по време на холера” не е просто
класически роман, а един далечен свят, който изглежда толкова близък, че чуваш
стъпките на героите щом утихнат улиците вечер. Любовен тригълник събирал в себе
си стотици лица и събития. Фермина Даса, д-р Хувенал Урбино и Флорентино Ариса
са само оформящите ъгли, страните на които са неразделно свързани, образувайки
сюжетната линия. А по нея непрестанно се вихрят вдовици, пропити от наслада,
негърки, копнеещи за любов, аристократични дами, които заклеймяват чужди
грехове, мечтаейки за тях и гниещи трупове – остатъците на болестта. Всичко
това се развива на фона на една недоизживяна любов, за която половин век е само
миг, делящ я от съвършенството.
Едва ли бих могла да опиша подобаващо
историята, нито пък да я преразкажа. Но да се докоснеш до света на Маркес е
толкова магично, колкото може да бъде първата целувка между двама девственици, подвластни
на опиянението.
|
Личен архив, 2012 |
И така, един ден, вървейки по един от
главните булеварди на София, една разсеяна студентка се спряла пред улична
сергия с книги. Докато разглеждала заглавията събрани в кашоните тя попаднала
на едно старо издание на „Любов по време на холера”. То било малко по-вързастно
от нея, но по всичко личало, че е живяло доста по-бурно и ненаситно.По
пожълтелите от времето страници лежали прогорени рани, най-вероятно от цигари.
На места се разсипвал сребрист прашец скрит от някой, изпепелен без време.
Макар и обзето от колебание, незрялото момиче закупило книгата и я отнесло със
себе си. Година-две по-късно то се престрашило да открехне корицата и насред
сивия град се потопило в неопитомените страсти на „магическия реализъм”.
Поглъщайки я бявно, книгата открила пред нея огнените сезони на любовта, които
успяли да накарат очите й да търсят парещи погледи навсякъде. Не се минало
много, а тя вече била завладяна не от един или два чифта очи, които ту се
прокрадвали между думите на романа, ту я гледали от седалката в трамвая или пък
я преслевали нощем по плажовете. За това, че тази книга е специална и подсказал
още един факт – хербаризирана четирилистна детелина, която израстнала веднага,
щом момичето отворило една от многото бушуващи страници. А ето и кратка част от
нейното съдържание:
„ Тогава той разбра, че са стигнали до нос
Добра Надежда, и отново хвана едрата й, омекнала ръка и я покри със сирашки
целувчици – първо дългите й пръсти на ясновидка с прозирни нокти, после
йероглифите на съдбата й по изопнатата длан. Тя не усети кога ръката й се озова
на гърдите му и напипа нещо, което не можа да разпознае. Той й каза „Това е
талисман.” Тя погали космите по гърдите му, после вкопчи пръсти в гъсталака
сякаш за да го изтръгне от корен. „По-силно”, каза той. Тя опита доколкото
смяташе, че не му причинява болка, а после потърси ръката му, изгубена в мрака.
Той не я остави да сплетат пръсти, а хвана китката й и я поведе по тялото си с
невидима, но добре управлявана сила, докато тя усети изгарящия лъх на голо
животно, без определена форма на тялото, но напрегнато и жадно.”
Ако в началото на есента смятате, че можете
да изживеете още една пареща авантюра, а все още не сте чели „Любов по време на
холера” на Габриел Гарсия Маркес, то няма за кога да отлагате. Дори и да нямате
под ръка, то Четецът на драго сърце би ви предоставил едиствената си бройка,
макар и с риск да бъде прогорена още някоя от страниците й.
By Danny
Когато чу как стъпките му заглъхнаха из пустата улица, тя много бавно затвори вратата, залости я, заключи и се изправи сама пред съдбата си. Никога до този момент не бе осъзнавала напълно тежестта и дълбочината на драмата, която самата тя бе предизвикала едва осемнадесетгодишна и която щеше да я преследва до смъртта. Заплака за първи път след нещастието онзи следобед, без свидетели, както единствено си позволяваше да плаче. Плака заради смъртта на мъжа си, от самота и гняв, а когато влезе в празната спалня, заплака заради самата себе си, защото много рядко бе спала сама в това легло, откакто престана да бъде девствена. Всяка вещ на мъжа й разпалваше сълзите: пантофите с пискюли, пижамата под възглавницата, празното пространство в огледалото на тоалетката, неговият мирис по кожата й. Разтърси я една блуждаеща мисъл: „Хората, които човек обича, би трябвало да умират заедно с всичките си вещи.“ Не пожела никой да й помогне, като си лягаше, не пожела да хапне нищо преди заспиване. Смазана от скръбта, тя помоли бог да й изпрати смъртта през нощта, докато спи, и си легна с тази надежда, боса, но с дрехите, и в същия миг заспа. Спа, без да съзнава това, но усещаше, че продължава да е жива в съня, че другата половина на леглото й е в излишък, че лежи както винаги на левия край, но й липсва тежестта на другото тяло в отсрещния край. Мислейки насън, тя разбра, че никога вече нямаше да спи така, и се разрида насън, и спа в ридания, без да променя позата си, в своя край на леглото много след като пропяха първи петли и я събуди нежеланото слънце на утринта без него. И чак тогава си даде сметка, че беше спала дълго, без да умре, че бе ридала насън и че в риданията на съня беше мислила повече за Флорентино Ариса, отколкото за покойния си съпруг.
ОтговорИзтриванеПрекрасно представяне! А "Любов по време на холера" е наистина магическа книга, която колкото и пъти да чета, всеки път откривам нещо ново в нея. Или може би тя отговаря на собственото ни израстване и е подходяща за четене на всяка възраст. Маркес е успял блестящо да представи любовта по начин, по който всеки може да я усети.
ОтговорИзтриване