"Никол слиза по стълбите", Димитър Ганев, ИК Жанет 45, 2013 г. |
„Гледахме този бездарен залез, а/
после как мракът чупи прозорците”. Така започва дебютът на Димитър Ганев в
поезията и продължава съвсем не бездарно, но чупещо разни предразсъдъци за
младите поети, които уж не можели да пишат... Съвсем скромно ще предложа да
преосмислиш това становище като прочетеш няколко странички от „Никол слиза по
стълбите” (което, между другото, е страхотен избор на заглавие). Разбира се, аз
съвсем не съм мерило за добра поезия, оттам и скромността, но все пак ми се
струва, че тази стихосбирка има своите неоспорими качества. Езикът е едно, а
после градовете и любовта. И две стихотворения – на стр. 20 и 21, които веднага
ме спечелиха.
Като изключим няколко повтарящи
се мотива, които ме подразниха, останах много приятно изненадана и препрочетох
книгата, ей така, заради леката меланхолия.
Хареса ми този невидим Аз, който постоянно
се появява и изчезва, оспорва своето собствено (не)съществуване и през чиито
очи и Мария, и Никол, и аз, и ти сме просто една частичка от времето, спряло
или препускащо. И градът, няма значение дали е София, Виена или Флоренция, е
убежище, малко студено, но все пак пазител. Понякога само на спомени.
Любовта
също е там. И любовта към любовта най-вече. Но няма смисъл да ти разказвам, „Никол
слиза по стълбите” просто трябва да бъде прочетена. За да не изгубим думите в
превода.
Ако не на мен и на Георги
Господинов, който е редактор на стихосбирката, можеш да се довериш поне на
това:
Апартаментът й е четири етажанад паметника „Левски” и когато заспивам, отдясната ми страна ляга „Александър Невски”, аот лявата – тя. Спя между двете най-хубави гледкив този мъртъв град, а скелетътна нощта лежи натрошен в краката ми. Преди дазатворя очи, се обръщам към храм-паметника:„Независимо колко златни зъба имашв устата, не си по-вечен от това”.
by argi
0 коментара:
Публикуване на коментар