Авторката на „Знакът на всички неща“, Елизабет Гилбърт, е
известна с бестселъра „Яж, моли се и обичай“. Двете книги са много различни като
сюжет, но си приличат по отношение на приключенския и откривателски дух.
„Знакът на всички неща“ е срещата на читателя с Алма Уитакър, съвременник
на Чарлз Дарвин, която достига до същата теория за трансмутация на видовете,
изследвайки повече от 30 години различните видове мъхове. Книгата е много приятна за
четене и интересна за любителите на истории за пътешествията на капитан Кук, таитянски
истории за духове, борбата за откриване на непознати екзотични и лековити
видове растения и култивирането им в целия нов свят.
Има ли знак, който е
закодиран в природата около нас? Какъв е смисълът на живота? И как всъщност
според теорията на Дарвин в човешката раса се откриват типове хора -
благодетели, жертващи своето предимство, за да помагат на други, които са
пренебрегнати и не биха оцелели? Защо ни е нужна медицина, ако природата е
създала вируси, които да контролират броя на човечеството? Алма Уитакър
разсъждава върху всички тези въпроси през целия си живот.
На четиресетгодишна възраст и все още
девица, съдбата я среща с по-младия от нея художник на орхидеи, който завладява сърцето ѝ с
необятната си любов към природата. Но нейното невероятно образование, дадено ѝ от строгата ѝ холандска майка, претърпява
сблъсък със спиритуализма на художника... Какво ще излезе от тяхната любов –
няма да разкрия. Книгата е построена
на много нива и напълно непредвидима за читателя. Потапянето в този век на открития е достатъчно привлекателен.
Романът напомня като стил на историческите
романи на Петер Пранге, особено този за Дени Дидро. Невероятна е силата на
женския инат, който провокира изключително мъжкото научно общество, виреещо по
това време. „Знакът на всички неща“ засяга и теми като наболелия по това
време казус в САЩ – чернокожите по-малко хора ли са от белите? Алма индиректно
помага на аболиционистичното движение, въпреки изключителния егоизъм на баща ѝ. Той е
прототип на егоизма, който движи оцеляването на вида. Иронията е в това, че се бори за себе си, а накрая всичко остава за тези, които не би трябвало да
живеят наравно с белите.
Смъртта е единствената истина, от която никой не може
да избяга. Тя е знакът, който доказва, че бог не съществува.
A.K.
0 коментара:
Публикуване на коментар