21.04.2010 г.

Алиса в страната на порасналите деца

„Алиса в страната на чудесата” е книга, която са ни чели, когато сме били малки. Тя , обаче, също е и от книгите, които препрочитаме когато порастнем.Тя забавлява не само поколения наред деца, но и поколения наред възрастни, защото в редовете й се крие по нещичко за всяка една възраст. Това е и причината малката Алиса да присъства в библиотеката на почти всеки дом. Аз лично притежавам издание, което баща ми е купил през 1979 година и което ми четеше, когато бях малка. Сега, 31 години след издаването му, то отново е в ръцете ми, почти непокътнато.
На българския книжен пазар тази година дебютира ново издание на „Алиса в страната на чудесата”, съдържащо илюстрациите на прочутия български художник Ясен Гюзелев. Разлиствайки страниците на книгата, читателят може да види как илюстраторът е поставя Алиса в една много по-различна от досегашните страни на чудесата, побрана между две твърди корици. Не случайно илюстрациите на Гюзелев печелят десетки награди в много европейски страни и Щатите- те спокойно могат да бъдат наречени картини, бързо печелещи читателския интерес с оригиналността и сериозността си. Алиса тук вече не е малкото невинно момиченце, което не знае къде е попаднало. Алиса е една млада девойка, любопитна към непознатото и новото в един друг свят. А всеки от познатите ни герои на книгата приема нова светлина под четката на Ясен Гюзелев, защото той твори илюстрации не само за деца, а и за възрастни, събуждайки порастналото или не дотам дете във всеки от нас.
На представянето на книгата в книжарница Хеликон, професор Георги Лозанов заяви, че според него, във всеки дом има поне по една „Алиса”. „Дори не съм убеден, че един дом може да бъде дом без Алиса...”. Когато бях малка, баща ми ми четеше „Алиса в страната на чудесата”, издадена през ’79 година. Знам със сигурност, че някой ден, когато и аз имам деца, ще им чета Алиса на Ясен Гюзелев, надявайки се, че 31 години по-късно и те ще я държат в ръцете си с възхищение и ще я погледнат през очите на възрастни, за да събудят детето в себе си.

by Beni

0 коментара:

Публикуване на коментар